Polska stała się interesującym punktem na mapie branż zaawansowanych technologii tj. informatycznych, telekomunikacyjnej, biotechnologii, nanotechnologii i robotyki. Liczba firm inwestujących w takie przedsięwzięcia w Polsce systematycznie rośnie. Są wśród nich globalne koncerny IT, motoryzacyjne, lotnicze, kosmetyczne i farmaceutyczne, które lokalizują w Polsce swoje centra badawczo-rozwojowe. Do tej pory globalne koncerny ulokowały tu około 40 takich ośrodków.
Podmioty które ciągle się wahają potrzebują informacji dlaczego warto skorzystać z usług polskich firm, jak wygląda rynek outsourcingowy w Polsce, jak wygląda infrastruktura oraz jaki poziom wykształcenia reprezentują młodzi ludzie.
Jest wiele powodów dla których warto outsourcingować w Polsce. Gospodarka w Polsce należy do najszybciej rozwijających się a wysoki poziom polskiej edukacji przekłada się na konkretne osiągnięcia naukowe. Jeśli dodać do tego strategiczne położenie w centrum Europy, dużą przedsiębiorczość Polaków a zarazem dużą gościnność – Polska staje się idealnym miejscem do outsourcingu. Poniżej 10 najważniejszych argumentów dlaczego warto outsourcingować w Polsce.
Od kilku lat wewnętrzny rynek outsourcingu odnotowuje systematyczny wzrost. O ile w latach 2007-2009 klienci nadal zlecali podwykonawcom głównie proste usługi (np. czystościowe, ochroniarskie), o tyle od początku 2010 r. możemy obserwować wzmożone zainteresowanie usługami biznesowymi (Business Process Outsourcing, BPO).
Jeśli chodzi o strukturę wydatków, to największym odbiorcą na polskim rynku usług informatycznych pozostaje od kilku lat sektor bankowo-finansowy oraz administracja publiczna. Największą część rynku usług IT w Polsce stanowi sektor usług integracyjnych. Trzeba jednak zaznaczyć, że to właśnie rynki usług outsourcingowych i konsultingowych należą do rozwijających się najdynamiczniej.
Branże najbardziej zainteresowane w najbliższych latach outsourcingiem informatycznym to finanse i bankowość a także telekomunikacja, handel i przemysł ciężki.
Z danych Audytelu, warszawskiej firmy analityczno-doradczej specjalizującej się w zaawansowanych rozwiązaniach informatycznych dla dużych przedsiębiorstw, wynika, że coraz więcej firm zlokalizowanych w Polsce deklaruje chęć oddania poszczególnych sfer działalności firmom zewnętrznym (outsourcing IT). Spośród przedsiębiorstw korzystających z usług outsourcerów blisko jedna trzecia zamierza rozszerzyć zakres takiej współpracy, szczególnie w obszarze obejmującym tworzenie oprogramowania.
Miasta, gdzie jest zatrudnionych najwięcej informatyków, to przede wszystkim Kraków i Warszawa.
Ciągle słabo wykorzystywanym miejscem dla rozwoju usług informatycznych jest Śląsk, mimo że posiada ogromny potencjał ze względu na położenie, dogodny dojazd (główne drogi krajowe, 2 lotniska), dostępność do największych ośrodków naukowych oraz do wysokiej klasy specjalistów z różnych dziedzin przemysłu.
Śląsk obejmuje obszar centralno – południowej Polski. Śląsk to zagłębie przemysłu, łatwy jest więc na tym terenie dostęp do specjalistów i technologii związanych z różnymi branżami przemysłowymi. Dogodny dojazd to jedna z największych zalet Śląska, w okolicy znajdują się 2 lotniska międzynarodowe, przez Śląsk przebiegają główne drogi krajowe, jest także doskonałe połączenie kolejowe.
Niezmiernie istotny jest także łatwy dostęp do studentów i uczelni technicznych. Sam Śląsk jest dużym ośrodkiem naukowym a w jego bliskim sąsiedztwie znajdują się największe ośrodki naukowe w Polsce – Kraków, Wrocław, Łódź, a także Częstochowa, Bielsko – Biała, Opole.
IDC szacuje aktualną wartość światowego rynku outsourcingu na ponad 360 miliardów dolarów, z czego ponad 64% stanowi outsourcing IT. W 2011 roku Polski rynek IT osiągnął wartość 9,7 mld USD, a tempo jego wzrostu wyniosło ok. 5%. A według prognoz IDC w 2012 polski rynek IT wzrośnie o kolejne 4% do 10,65 mld dolarów. Ponad 60% firm szacuje, że tendencja wzrostowa będzie się utrzymywała również w kolejnym roku.
Usługi w formie offshore outsourcingu i captive offshoringu są wykonywane w ponad 100 państwach na świecie. Światowym liderem pozostają Indie, z około 40% udziałem w rynku. Najnowsze prognozy wskazują jednak na to, że w najbliższych latach udział tego państwa będzie się zmniejszać kosztem innych, rosnących lokalizacji, w tym Europy Środkowo-Wschodniej. Warto podkreślić, że w ostatnich kilku latach zaznaczył się wyraźny wzrost udziału omawianego regionu w globalnym rynku offshoringu usług. Udział omawianych państw Europy Środkowo-Wschodniej można obecnie szacować na około 8% całkowitej wartości offshoringu usług na świecie. W ostatnim roku także Polska zdecydowanie umocniła swoją markę w Europie i szerzej – na świecie jako miejsce pod inwestycje z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Została dostrzeżona nie tylko przez przedstawicieli globalnych korporacji i organizacji branżowych, ale i międzynarodowe grupy analityczne.
Głównym polskim z branży IT są, cieszący się dużym uznaniem, , którzy bez problemu zdobywali pracę w zagranicznych firmach. Tak więc decyzja polskich firm informatycznych o poszukiwaniu zagranicznych rynków zbytu ma wszelkie szanse powodzenia głównie ze względu na fakt, iż rodzime przedsiębiorstwa z branży IT w pełni wykorzystują wszystkie swoje atuty, do których należą cieszący się bardzo dobrą opinią specjaliści pracujący przy produkcji sprzętu oraz oprogramowania, bardzo wysoka jakość produktu a także, co odgrywa także niebanalną rolę, niższe koszty produkcji, które pozwalają sprzedawać na konkurencyjnych warunkach przy zachowaniu wysokiego współczynnika jakości do ceny.
Wśród eksporterów IT, oprócz największych firm z branży, których produkty sprzedawane są nie tylko w Europie, ale także w USA i w krajach arabskich, coraz większą rolę zaczynają odgrywać mniejsze przedsiębiorstwa – ich elastyczność, a zarazem wysoki poziom kompetencji to połączenie cech, które idealnie wpisują się w potrzeby zagranicznego konsumenta. Wysoka jakość usług a jednocześnie ciągle jeszcze niższe niż na Zachodzie koszty pracy oraz małe różnice kulturowe gwarantują polskim firmom IT dużą szansę ekspansji na rynki zagraniczne.
Największym skupiskiem inwestycji procesów biznesowych (BPO) jest Kraków i jego okolice oraz Śląsk. Swoje centra finansowo-księgowe mają tu m.in. Lufthansa, IBM, Elektrolux, Philip Morris, Fortis Bank,Shell, Capgemini, HCL, ACS i HSBC, France Telecom, a Alior Bank – największa inwestycja finansowa w Europie – otworzył w Krakowie swoje Centrum Rozliczeniowe. Centra outsourcingowe mają w Polsce także Hewlett-Packard, Infosys, General Electric. Centrum badawczo-rozwojowe ulokowała tu Motorola oraz IBM (pierwsze centrum R&D), Delphi otworzył tu główną siedzibę i centrum badawczo-rozwojowe, swoje siedziby i centra R&D otworzyły także Sabre, Google, HCL Technologies, UBC, Elettric 80, Ericpol; swoją inwestycję planuje tu w najbliższym czasie także Cisco (wsparcie sektora IT), a Wyse Technology, kontrolujący 40 proc. rynku światowego terminali komputerowych, uruchomił centrum oprogramowania.
Jak podaje najnowszy raport Computerworld, polski rynek IT w 2011 roku miał wartość ponad 29 miliardów złotych i wielkie perspektywy wzrostu.
Dane IDC Poland pokazują, że wobec kryzysowego 2009, rynek w roku 2010 roku wzrósł o 2,5 mld zł i prognozuje się że w 2012 nastąpi kolejny duży wzrost rynku. Branża IT spogląda na rok 2012 bardzo optymistycznie. Blisko 70% oczekuje poprawy, a dużo lepszej sytuacji oczekuje 5% z nich. Rynek będzie rozwijał się bez zmian według mniej niż 25% firm.
Na przestrzeni ostatnich dwóch lat zatrudnienie specjalistów w firmach z sektora BPO w Polsce sięgnęło 85 tysięcy – co daje dwukrotny wzrost w stosunku do poprzedniego roku. Podkreśla się, że do końca tego roku zatrudnienie w sektorze BPO może sięgnąć 100 tysięcy. Już teraz Polacy zajmują 40 proc. miejsc pracy w branży outsourcingowej w Europie Środkowo-Wschodniej.
Kierunek tych zmian jest przejawem unowocześniania się sektora i upodobniania się Polski do rynków rozwiniętych krajów europejskich. Zgodnie z prognozą do 2014 r. przewidywane jest dalszy spadek udziału sprzętu na rzecz dwóch pozostałych segmentów.
Zgodnie z wynikami badań Polska jest jedną z najczęstszych lokalizacji outsourcingowych, wybieranych przez zagranicznych inwestorów. W 2011 roku pojawiło się 38 nowych centrów usług biznesowych w Polsce. Wartość polskiego rynku outsourcingowego w 2012 roku wzrosła o 3 mld złotych dając tym samym wysokość 12 mld. Ponad 60% firm szacuje, że tendencja wzrostowa będzie się utrzymywała również w kolejnym roku. Według badań Instytutu Outsourcingu można oczekiwać, że wzrost przychodów polskich firm outsourcingowych może sięgnąć nawet 35%.
W porównaniu do struktury z lat poprzednich można zauważyć trend przejawiający się zmniejszaniem znaczenia segmentu sprzętu (59% w roku 2008, 63% w 2007) oraz wzrostem istotności usług (28% w roku 2008, 24% w 2007) i oprogramowania (13% w roku 2008 i w 2007).
You cannot copy content of this page